Composition géométrique n° 4
1923
Composition géométrique n° 4
1923
"One couId consider that the picture is essentially the projection of a resonance of the soul at the rhythm of things." (Domela)
In 1923, César Domela left the Netherlands for Berlin, where he met Raoul Hausmann and Alexander Archipenko, among others. Although he was not associated with Mondrian and the De Stijl group until the following year, his work already testifies to comparable research. The superposition of planes with subdued colours and the dynamic emanating from this early work (repainted by the artist in 1959) already foreshadow Domela's future interest in the artistic theme of relief, on which he would focus from 1929 onwards.
Domain | Peinture |
---|---|
Techniques | Huile sur toile |
Dimensions | 63 x 66,5 cm |
Acquisition | Achat de l'Etat, 1972 |
Inventory no. | AM 1976-956 |
Detailed description
Artist |
César Domela (César Domela-Nieuwenhuis, dit)
(1900, Pays-Bas - 1992, France) |
---|---|
Main title | Composition géométrique n° 4 |
Creation date | 1923 |
Domain | Peinture |
Techniques | Huile sur toile |
Dimensions | 63 x 66,5 cm |
Inscriptions | S.D. au revers : 1923 // remis en état 1959 / Domela |
Notes | "Remis en état" par l'artiste en 1959 pour l'exposition présentée à La Haye l'année suivante. |
Acquisition | Achat de l'Etat, 1972 |
Collection area | Arts Plastiques - Moderne |
Inventory no. | AM 1976-956 |
Bibliography
Domela : rétrospective, 1922-1969 : Lyon, Galerie Verrière, novembre 1969. - Lyon : Galerie Verrière, 1969 (reprod. n.p.)
GINDERTAEL (Roger van). - Entretien avec César Domela, in Cimaise [revue], n° 99, novembre-décembre 1970, p. 42-48 (reprod. p. 43 (titré "composition 1923"))
Léger and Purist Paris : Londres, Tate Gallery, 18 novembre 1970-24 janvier 1971 (cat. n° 86 cit. p. 105 et reprod. p. 75)
Domela : Paris, Galerie de Seine, 24 novembre - 15 décembre 1971. - Paris : Galerie de Seine, 1971 (reprod. p. 8)
Cesar Domela, Werke 1922-1972, Retrospektive Ausstellung : Düsseldorf, 1972 (reprod. n.p. (titré "Abstrakte Komposition Nr. 4"))
Domela : Paris, Galerie Marguerite Lamy, 1976. - Paris : Galerie Marguerite Lamy, 1976 (cit. p. 13 et reprod. p. 12 (titré "Composition abstraite n° 4"))
Clairet (Alain).- Domela: catalogue raisonné de l''Oeuvre de Cesar Domela-Nieuwenhuis (peintures, reliefs, sculptures).- Paris, Carmen Martinez, 1978 (cat. n° 10 reprod. coul. Pl. I, reprod. p. 68)
Jaffé (Hans L.C.).- Domela.- Paris : Carmen Martinez, 1978 (cit. p. 15, 19, 22, 24 (titré "Composition géométrique (N° 10)") et reprod. p. 49)
The Non-Objective World : Twenty-Five Years 1914-1939 : Londres, Annely Juda Fine Art, 28 juin-30 septembre 1978. - London : s.n., 1978 (reprod. n.p.)
Domela, schilderijen, reliëfs, beelden, grafiek, typografie, fotos : Den Haagen, 1980 (cat. n° 4 reprod. p. 31)
La Collection du Musée national d''art moderne. Catalogue établi par la Conservation du Musée. - Paris : éd. du Centre Pompidou, 1986 / rééd. 1987 (sous la dir. d''Agnès de la Beaumelle et Nadine Pouillon) (cit. p. 174-175 et reprod. coul. p. 174) . N° isbn 2-85850-292-7
Voir la notice sur le portail de la Bibliothèque Kandinsky
Domela : 65 ans d''abstraction : Paris, Musée d''Art Moderne de la ville de Paris, 4 mars-10 mai 1987 // Grenoble, 4 juin-2 septembre 1987. - Paris : Paris-Musées, 1987 (cat. n° 9 cit. p. 54 et reprod. coul. p. 55) . N° isbn 9782853460378
Voir la notice sur le portail de la Bibliothèque Kandinsky
Konstruktivistische Internationale Schöpferische Arbeitsgemeinschaft 1922-1927, Utopien für eine europäische Kultur : Düsseldorf, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, 1992 (cat. n° 30 reprod. coul. p. 284)
César Domela : Lugano, Museo cantonale d''arte, 2000.- Genève : Skira, 2000 (cit. p. 60 et reprod. p. 61 (oeuvre non exposée))
The Revolution is dead. Long live the Revolution! From Malevitch to Judd. From Deineka to Bartana : Bern, Kunstmuseum Bern et Zentrum Paul Klee, 13 avril-9 juillet 2017.- Munchen : Prestel Verlag, 2017 (reprod. coul. p. 163) . N° isbn 978-3-7913-5635-8
Voir la notice sur le portail de la Bibliothèque Kandinsky
Vis-à-vis : Fernand Léger et ses ami.e.s : Biot, Musée national Fernand Léger, Biot, 6 mai-30 octobre 2017, 14 avril-17 septembre 2018, 1er juin-23 septembre 2019. - Paris : Réunion des musées nationaux/Grand Palais, 2019 (sous la dir. de Anne Dopffer et Julie Guttierez) (cat. n° 35 cit. et reprod. coul. p. 81) . N° isbn 978-2-7118-7427-9
Voir la notice sur le portail de la Bibliothèque Kandinsky