I see a Woman Crying (Weeping Woman), Tate Liverpool,
2009 - 2010
I see a Woman Crying (Weeping Woman), Tate Liverpool,
2009 - 2010
Rineke Dijkstra has been much influenced by 19th- and early-20th-century documentary photography. After working as a magazine portrait photographer, she found fame in the 1990s with a series of pictures of teenagers at the seaside. She was recently invited by Tate Liverpool to work with local schools, and it was the experience of school visits to the museum that inspired this video installation. Filmed by three cameras, nine children, carefully placed, engage in an intense discussion of a painting out of sight. This is Picasso’s Weeping Woman, a portrait of Dora Maar anguished and in tears, painted in 1937 – its universality made manifest in the descriptions, analyses and discussions of the youthful critics.
Domain | Oeuvre en 3 dimensions | Installation vidéo |
---|---|
Techniques | Installation audiovisuelle 3 vidéoprojecteurs HD, 3 lecteurs HD synchronisés, 3 fichiers numériques, 16/9, couleur, son stéréo (anglais), |
Duration | 12 |
Acquisition | Achat, 2011 |
Inventory no. | AM 2011-105 |
Detailed description
Artist |
Rineke Dijkstra
(1959, Pays-Bas) |
---|---|
Main title | I see a Woman Crying (Weeping Woman), Tate Liverpool, |
Creation date | 2009 - 2010 |
Domain | Oeuvre en 3 dimensions | Installation vidéo |
Description | Rineke Dijkstra a été invitée par la Tate de Liverpool à travailler avec les étudiants d'une école locale. S'inspirant des visites de groupes scolaires dans les musées, l'artiste installe son studio dans les galeries du musées. Filmés par trois caméras, les neufs enfants, installés selon une composition bien précise, discutent avec beaucoup d'intensité d'un tableau qui reste absent de l'image et n'est nommé qu'en fin de projection. Dans sa temporalité, l'installation est structurée en quatre partie : 1e la description de la peinture et la découverte du cubisme, 2 e l'interprétation de l'Etat du sujet, 3 l'interprétation du contexte, 4e la recherche de l'intention de l'artiste. The "Weeping Woman", Tate liverpool", peut aussi apparaître comme une oeuvre trouvant sa place dans l'histoire de la critique d'art. |
Techniques | Installation audiovisuelle 3 vidéoprojecteurs HD, 3 lecteurs HD synchronisés, 3 fichiers numériques, 16/9, couleur, son stéréo (anglais), |
Duration | 12 |
Printing | Edition 4/6 + 2 e.a. |
Acquisition | Achat, 2011 |
Collection area | Nouveaux medias |
Inventory no. | AM 2011-105 |
Bibliography
Voir la notice sur le portail de la Bibliothèque Kandinsky
La Coleccion, Obras maestras del Centre Pompidou Málaga / The Collection, Masterpieces of the Centre Pompidou in Málaga : Málaga, El Cubo, 28 mars 2015-30 mars 2017. - Madrid : éd. du Centre Pompidou / TF Editores, 2015 (sous la dir. de Brigitte Leal) (cit. p. 17, 35, 54 ; reprod. coul. p. 55) . N° isbn 978-84-15931-22-5
Voir la notice sur le portail de la Bibliothèque Kandinsky