Untitled
1962
Untitled
1962
Here Ryman treats brushwork as an independent feature and the surface as a kind of maelstrom.
ln the 1950s, Robert Ryman decided to give up music and focus on painting. His work involved exploring what Paul Klee called "the painting's anatomy". With impressive logic, Ryman focused on everything that was physically part of the painting, from the tool, to the gesture, right down to the method of fixing the painting to the wall. The artist favoured white very early on as "just a means of exposing other elements of the painting".
Domain | Peinture |
---|---|
Techniques | Huile sur toile de lin, bois, papier |
Dimensions | 31 x 31 cm |
Acquisition | Achat, 1986 |
Inventory no. | AM 1986-250 |
Detailed description
Artist |
Robert Ryman
(1930, États-Unis - 2019, États-Unis) |
---|---|
Main title | Untitled |
Creation date | 1962 |
Domain | Peinture |
Description | Toile de lin non tendue, collée par endroits sur un fond en bois encadré par une baquette en bois recouverte par une bande de papier autocollant peinte |
Techniques | Huile sur toile de lin, bois, papier |
Dimensions | 31 x 31 cm |
Inscriptions | Signé sur la toile de lin, en bas au milieu : RYMAN |
Acquisition | Achat, 1986 |
Collection area | Arts Plastiques - Contemporain |
Inventory no. | AM 1986-250 |
Bibliography
Voir la notice sur le portail de la Bibliothèque Kandinsky
DIDI-HUBERMAN (Georges).-L''Empreinte .- Paris : éd. du Centre Pompidou, 1997 (n° 100, cit. p. 228, repr. p. 229) . N° isbn 2-85850-903-4
Voir la notice sur le portail de la Bibliothèque Kandinsky
Collection art contemporain : Paris, Musée national d''art moderne, sous la dir. de Sophie Duplaix. - Paris : Centre Pompidou, 2007 (cit. p. 402, repr. p. 403) . N° isbn 978-2-84426-324-7
Voir la notice sur le portail de la Bibliothèque Kandinsky