Grande ocre tache jaune pâle
1964
Grande ocre tache jaune pâle
1964
"The touch is not a sign, it's a definition of space and of structure. The gesture itself, as long as it remains a gesture, is a landscape."
Beginning in the 1960s, Olivier Debré commenced a series of Sign-Landscapes, initially on white paper, developing rhythmic variations of signs, traces and blobs of black ink. Here, on a fluid painted background, we find accents of matter that shift the composition off centre. The harmonious shades of yellow, orange and black heighten the expanse of the olive green. ln the space of the picture, the artist establishes the visible mark of his emotion face to face with nature on the banks of the Loire and in the Touraine region.
Domain | Peinture |
---|---|
Techniques | Huile sur toile |
Dimensions | 194,5 x 197,5 cm |
Acquisition | Dation, 2002 |
Inventory no. | AM 2002-314 |
Detailed description
Artist |
Olivier Debré
(1920, France - 1999, France) |
---|---|
Main title | Grande ocre tache jaune pâle |
Creation date | 1964 |
Place of production | Réalisé à Cachan |
Domain | Peinture |
Techniques | Huile sur toile |
Dimensions | 194,5 x 197,5 cm |
Acquisition | Dation, 2002 |
Collection area | Arts Plastiques - Contemporain |
Inventory no. | AM 2002-314 |
Bibliography
Courthion (Pierre).- Debré.- Paris : Le Musée de Poche, 1967 (p.17 et repr.couv.)
Olivier Debré: Paris, Galerie nationale du Jeu de Paume, Paris, 1995 (p.77)
50 ans d''abstraction: Olivier Debré: Pékin, Musée de l''Institut des beaux-arts, 1998 (p.63)
Beyond Image: Hong Kong, Hong Kong Museum of Art, 1998 (n°30-p.57)
Olivier Debré: Rétrospective: Taipei, Taipei Fine art Museum, 1998 (p.71)
Ameline (Jean-Paul).- "Une dation d''oeuvres d''Olivier Debré" in La revue des musées de France Revue du Louvre, Paris, 2004, février, n° 1, tiré à part (cit. p. 22, repr. coul. p. 23, repr. sur la couverture (détail))
Le geste et la matière. Une abstraction "autre" (Paris, 1945-1965) : Le François (Martinique), Fondation Clément, 22 janvier-16 avril 2017. - Paris/Le François : Somogy éditions d''art/Centre Pompidou/Fondation Clément, 2017 (sous la dir. de Christian Briend) (cat. n°18 cit. p. 49, 122 et reprod. coul. p.59) . N° isbn 978-2-7572-1183-0
Voir la notice sur le portail de la Bibliothèque Kandinsky