Sans titre
1867
Sans titre
1867
Houghton paved the way for transcendental abstraction.
Georgiana Houghton was devoted to painting nature, a practice she abandoned on the death of her young sister. She then took an interest in spiritualism and became a "medium artist" in 1861, completely renewing her style to represent the spirits of loved ones that she transposed into purely abstract drawings. Two theories can explain this radical change: like the pioneers of transcendental abstraction in the early 20th century, she represents spiritual existence. In addition, as a woman-artist, Houghton had no access to drawing classes, so she made mediumship into a new medium.
Domain | Peinture |
---|---|
Techniques | Gouache, crayon de couleur, feutre, encre sur papier |
Dimensions | 48 x 34,8 cm |
Acquisition | ART BRUT / donation Bruno Decharme en 2021 |
Inventory no. | AM 2022-358 |
Detailed description
Artist |
Georgiana Houghton
(1814, Espagne - 1884, Royaume-Uni) |
---|---|
Main title | Sans titre |
Creation date | 1867 |
Domain | Peinture |
Techniques | Gouache, crayon de couleur, feutre, encre sur papier |
Dimensions | 48 x 34,8 cm |
Acquisition | ART BRUT / donation Bruno Decharme en 2021 |
Collection area | Cabinet d'art graphique |
Inventory no. | AM 2022-358 |
Bibliography
Voir la notice sur le portail de la Bibliothèque Kandinsky
Art brut, collection abcd / Bruno Decharme : Paris, la maison rouge, 18 octobre 2014-18 janvier 2015. - Paris : Flammarion, 2014 (reprod. coul. p. 199) . N° isbn 978-2-08-133480-9
Voir la notice sur le portail de la Bibliothèque Kandinsky
Elles font l''abstraction : Paris, Centre Pompidou, Musée national d''art moderne, 5 mai-23 août 2021 // Bilbao, Musée Guggenheim, 22 octobre 2021-27 février 2022. - Paris : Centre Pompidou Editions, 2021 (cit. p. 48 et reprod. coul. p. 49) . N° isbn 978-2-84426-894-5
Voir la notice sur le portail de la Bibliothèque Kandinsky