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Exhibitions

Discover the entire programme of our temporary, monographic, historical or thematic exhibitions. A constantly renewed panorama of modern art and contemporary creation. 

Current exhibitions

Surrealism

4 September 2024 – 13 January 2025

 Temporary exhibition 

 Gallery 1, level 6

 

Retracing over 40 years of exceptional creative effervescence, from 1924 to 1969, "Surrealism" marks the anniversary of this movement, which was born in 1924 with the publication of André Breton’s founding Manifesto.
The exhibition is organised both chronologically and thematically, structured into 14 sections that evoke literary figures who inspired the movement (Lautréamont, Lewis Carroll, Sade, etc.) and the poetic principles that structured its imagery (the artist as a medium, dreams, the philosopher’s stone, the forest, etc.).

 

Infos and booking in the agenda


Chaosmose

Jean-Jacques Lebel endowment fund – Musée National d'Art Moderne 

16 October 2024 – 3 February 2025

 Temporary exhibition in the Museum 
 Galerie Ouest, level 4

 

This exhibition is dedicated to advocates of all forms of art-action, disruptive artists who have revolutionised the social and cultural field since the 20th century.

The result of an original collaboration, it features some 120 works and objects from a wide range of periods and locations, from two entities: the Jean-Jacques Lebel endowment fund and the Musée National d'Art Moderne. Itself a challenge to generally accepted categories, the exhibition invites us to imagine of other perspectives and versions of art history. 

 

Infos and booking in the agenda


目 China, a new generation of artists

9 October 2024 – 3 February 2025

 Temporary exhibition 
 Galerie 3, level 1

 

Underpinned by the Chinese character 目 (mù), which means "eye", this multidisciplinary group exhibition is dedicated to the young contemporary art scene in China.
It features 21 artists born between the late 1970s and the early 1990s, whose recent works testify to the transformations that have profoundly changed China’s relationship with itself and the rest of the world, using a wide range of practices including video, painting, sculpture, installation, photography and new media. 

 

More infos in the agenda


Prix Marcel Duchamp 2024
The nominees

2 October 2024 – 6 January 2025

 Temporary exhibition 

 Gallery 4, level 1

 

Established in 2000 to showcase the vibrancy of the French art scene, the Marcel Duchamp Prize rewards and promotes the most representative artists of their generation internationally. 
For its 24th edition, four artists have been recognised: Abdelkader Benchamma, Gaëlle Choisne, Angela Detanico et Rafael Lain, Noémie Goudal.

Gaëlle Choisne is the winner of the 2024 edition. 


Apichatpong Weerasethakul
Particules de nuit

2 octobre 2024 – 6 janvier 2025

 Exposition temporaire 

 Pavillon Brancusi

 

Organisée dans le cadre de la manifestation Apichatpong Weerasethakul. Des lumières et des ombres, cette exposition dévoile une vingtaine d’installations filmiques créées par le cinéaste et artiste visuel thaïlandais ces vingt dernières années – dont une dernière spécifiquement réalisée pour cette occasion. En écho aux pièces qui jouent de la lumière et des formes, elle se présente comme une déambulation nocturne ponctuée des illuminations des images projetées.

 

Infos et réservations dans l'agenda


Apophenia, interruptions
Artists and artificial intelligence at work 

25 September 2024 – 6 January 2025

 Temporay exhibition in the Museum 
 Galerie d'art graphique, level 4

 

Six installations that examine the connections between artistic creation and artificial intelligence (AI). Six commissions or recent productions that take as a starting point the creative processes promoted by these new technologies, as well as their ways and means – these “apophenia” or “erroneous connections” in shape recognition – and the human intelligence mobilised in their creation. 

 

The second phase of a collaboration with KADIST, a non-profit contemporary art organisation that advocates art as a driving force for social change, this exhibition invites us to comprehend how new technology is starting to change our world, its images and its stories

 

Infos and booking in the agenda


Antoine d'Agata. Méthode

23 septembre 2024 – 1er janvier 2025

 Résidence d'artiste 

 Musée, niveau 4, salle 21bis

 

Sur l’invitation du Centre Pompidou, le photographe Antoine d’Agata (né en 1961 à Marseille, France) investit une des salles du Musée pour en faire son atelier durant 100 jours. Un temps pour jeter un regard nouveau sur son œuvre produit depuis 1991, à partir de ses propres archives, et en tirer une sorte de conclusion sous la forme de 256 cahiers, un par série, exposés au fur et à mesure qu'ils seront produits. 

Le public est invité à découvrir le processus de travail de l’artiste tout au long de cette période

 

En écho dans l'agenda :

Une série de rencontres et entretiens avec Musuk Nolte, Florence Aubenas, Luc Delahaye, Geneviève Fraisse, Philippe Azoury, Yannick Haenel, Tania Bohórquez et Laurence Viallet, Léa Bismuth, Jean-Baptiste del Amo, Jonathan Littell

 

Plus d'infos dans l'agenda


As part of the Lithuanian Season in France:

Contemporary art in Lithuania from 1960 to the present. A major donation

Kazys Varnelis. Lithuanian Op Classicist

14 September 2024 – 6 January 2025

 Temporary exhibitions in the Museum 
 Galerie du Musée, level 4

 

Organised in partnership with the MO Museum in Vilnius, this group exhibition presents a diverse set of paintings, drawings, installations and video art by artists over several generations, whose works are of great significance in light of the history of their nation, Lithuania. All recent acquisitions by the Museum, these works testify to practices that have gone largely unseen in art history in Western Europe due to forced isolation or repression during the Soviet occupation, as well as more recent works that already enjoy international recognition. 

In parallel, the work of Kazys Varnelis (1917-2010) is being represented by National Museum of Lithuania for the first time in France. Having spent most of his career in the USA, from 1949 to 1998, Kazys Varnelis produced a body of work that reflected the Op Art movement that was at its height at the time. The singularity of his work lies in his preference for monochrome colour palettes, the laying out of seemingly cylindrical segments and the use of the shaped canvas (paintings whose shape itself is significant). 

 

Infos and booking in the agenda


Le Concile des Abysses
Alex Cecchetti

12 September – 24 November 2024

 Free temporary exhibition 
 Level –1

 

Franco-Italian artist Alex Cecchetti is a multifaceted creator—artist, poet, performer, gardener, storyteller, and choreographer. He designs immersive environments where the audience becomes an integral part of the artwork, offering true celebrations of nature. In his work, contemporary issues such as ecology and gender are transfigured through his extravagant imagination. For the Centre Pompidou, Cecchetti invites the public to dive into the depths of the ocean: a stage shaped like a reef, coral-like sofas, and jellyfish hammocks in which visitors can nestle.

 

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Barbara Crane

11 September 2024 – 6 January 2025

 Free temporary exhibition 

 Galerie de photographies, level –1

 

Bringing together over 200 works, this exhibition looks back at the first 25 years of the career of American photographer Barbara Crane (1928-2019).
Her body of work is remarkable for the synthesis it produces between the American tradition of straight photography and a more experimental sensibility inherited from the European avant-gardes, characteristic of the teachings of the Chicago school. This is demonstrated in her approach to the city – mainly Chicago – and its anonymous inhabitants, which she based on concepts of sequence and series, accidents and discipline, and explored tirelessly through a range of photographic techniques that she pushed to their perfectionist limits. 

 

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Coming soon

Suzanne Valadon

15 janvier – 26 mai 2025

 Exposition temporaire 
 Galerie 2, niveau 6

 

Quelque 200 œuvres, dessins et peintures – les deux médiums de prédilection de l’artiste –, réparties en cinq sections thématiques permettent de retracer l'itinéraire singulier de Suzanne Valadon (1865-1938), depuis ses débuts de modèle favorite du tout-Montmartre, jusqu’à sa reconnaissance artistique, intervenue très tôt, par ses pairs et la critique. Audacieuse, ostensiblement moderne, en marge des courants dominants de son époque, Valadon choisit de peindre le réel et de représenter les corps sans artifice ni voyeurisme. Elle est la première femme à peindre en grand format un nu masculin de face. 


Hans Hollein
transFORMS

5 mars – 2 juin 2025

 Exposition temporaire 
 Galerie 4, niveau 1

 

Monographique, cette exposition est consacrée à l'architecte autrichien Hans Hollein (1934-2014), affilié le plus communément au courant postmoderniste depuis sa participation à la 1ère Biennale d'architecture de Venise en 1980, et sa proposition de façade à colonnade pour le projet de la Strada Novissima. La réunion des pièces les plus emblématiques de son œuvre, qui couvre plus de cinquante années, permet de réévaluer la cohérence de sa démarche artistique et critique à l'aune de ses engagements dans les divers courants ayant façonné les post-avant-gardes des années 1960 aux années 1980 : de l’art informel à l’art conceptuel, en passant par l’architecture radicale.


Paris noir
Circulations artistiques, luttes anticoloniales 1950-2000

19 mars – 30 juin 2025

 Exposition temporaire 
 Galerie 1, niveau 6


De la création de la revue Présence africaine à celle de Revue noire, « Paris noir » retrace la présence et l’influence des artistes noirs en France entre les années 1940 et 2000. Elle met en lumière 150 artistes afro-descendants, de l’Afrique aux Amériques, dont les œuvres n’ont souvent jamais été montrées en France. Tous acteurs pour autant d'un Paris cosmopolite, lieu de résistance et de création, qui a donné naissance à une grande variété de pratiques, allant de la prise de conscience identitaire à la recherche de langages plastiques transculturels – et particulièrement prégnante dans la redéfinition des modernités et postmodernités. Le parcours de l’exposition retrace un demi-siècle de luttes pour l’émancipation, des indépendances africaines à la chute de l’apartheid, en passant par les combats contre le racisme en France.

 

En écho, du 3 au 7 avril 2025 :
Sarah Maldoror, projections, lectures et rencontres autour de la cinéaste


Énormément bizarre
Collection Jean Chatelus
Donation fondation Antoine de Galbert

26 mars – 30 juin 2025

 Exposition temporaire 

 Galerie 3, niveau 1

 

Décédé en 2021 à l’âge de 82 ans, Jean Chatelus, d’origine lyonnaise, agrégé d’histoire et maître de conférences à la Sorbonne, a réuni au cours de sa vie une collection unique, en « accumulateur » plus que collectionneur. Près de 400 pièces – sculptures, installations, peintures, photographies, dessins, objets votifs et vernaculaires –, autour des thèmes du corps, de la mort, du caractère éphémère de la vie. Présentée dans sa quasi intégralité, la collection permet d'embrasser le goût de Chatelus initialement pour le surréalisme et les objets détournés, l'art corporel ensuite ; pour les objets ethnographiques extra-occidentaux et issus de tradition populaire, aussi bien que pour les outsiders et enfants terribles de l'art contemporain (Cindy Sherman, Mike Kelley, Christian Boltanski, Yayoi Kusama, Michel Journiac, Daniel Spoerri, Robert Filliou, Nam June Paik, Joana Vasconcelos ou encore Andres Serrano, Wim Delvoye…)


Wolfgang Tillmans
Rien ne nous y préparait – Tout nous y préparait

13 juin – 22 septembre 2025

 Exposition temporaire 
 Bibliothèque publique d’information, niveau 2

 

Pour clôturer la programmation au sein du bâtiment qui ferme pendant 5 ans pour travaux, carte blanche est donnée à l’artiste allemand Wolfgang Tillmans (né en 1968 à Remscheid, en Allemagne) pour investir les 6 000 m2 du niveau 2 de la Bibliothèque publique d’information (Bpi). Et l'interroger en tant qu'architecture et comme lieu de transmission du savoir, à la lumière de son propre travail photographique : un univers esthétique né de l’esprit de la contre-culture du début des années 1990, qui explore la profonde transformation des médiums et les supports d’information de notre époque, proposant de nouvelles façons de faire des images, en quête d’un nouvel humanisme et de voies alternatives pour vivre ensemble.