Cinema
Caméra sténopé et No Camera
Exploring Documentary
11 Mar 2009
The event is over
Exploring Documentary
Caméra sténopé et No Camera
I O d'Augustin Gimel, 3', France, 1998
« Il n'est question dans ce film que de lumière, absence de lumière, et du développement dans le temps de ces éléments fondamentaux du cinéma. La simple succession de ces deux états crée une énergétique du mouvement. » (A. G.)
"In this film, it is just a question of light and the absence of light, and how these fundamental elements of cinema evolve over time. The simple succession of these two states creates an energetics of movement." (A. G.)
1305 d'Augustin Gimel, 2', France, 2001
Intensité maximale obtenue par le moyen d'enregistrement le plus modeste, une camera obscura confectionnée à la main.
Maximal intensity obtained by the simplest means of recording moving images -a hand-made camera obscura.
La Palombière de Jérôme Schlomoff, 1', France, 2002
« Premier film sonore avec une caméra sténopé 35mm en carton. Film tourné dans les couloirs de la palombière de Monsieur Roumégoux dans la forêt du Baillon. Sabres, avril 2002. Bruitage et voix : François Bon. » (J. S.)
" The first sound fi m with a 35mm cardboard pinhole movie camera. Shot in the corridors of Monsieur Roumégoux's wood pigeon trap in Baillon forest. Sabres, April 2002. Sound eff ects and voice: François Bon." (J. S.)
Roeien Rowing d'Anna Abrahams et de Jan-Frederik Groot 1', Pays-Bas, 2003
Plans d'un rameur sur une barque, originellement conçu pour être montré en boucle dans une installation.
Shots of a rower in a boat, initially created to be shown as a loop in an installation.
New York Zero Zero de Jérôme Schlomoff, 21', France, 2006
« Film sur New York et ses environs. Mon regard arpente la ville, j'enquête sur la question : comment habiter la ville aujourd'hui ? » (J. S.)
" Film on New York and its surroundings. My eye wanders around the city, I investigate the question: how does one inhabit the city today?" (J. S.)
Amsterdam Reconstruction de Jérôme Schlomoff, 20', France, 2007
«Portrait d'Amsterdam à travers la visite des chantiers de reconstruction du cinéma de la Maison Descartes ; le Rijks Museum ; le Stedelijk Museum ; le W139. Cette visite se confronte à une vision poétique des espaces urbains, publics et privés, de la ville et de ses environs.» (J. S.)
" A portrait of Amsterdam, through a stroll across the building sites where the Maison Descartes fi lm theatre, the Rijks Museum, the Stedelijk Museum, and the W139 are being reconstructed. The visit comes up against a poetic vision of public and private urban spaces, of the city and its neighbourhoods." (J. S.)
Machin-hoog Machine-Eye d'Anna Abrahams et de Jan-Frederik Groot, 12', Pays-Bas, 2000
« À la poursuite de l'image parfaite du quartier moderne de Bijlmermeer, dans le sud-est d'Amsterdam. Un reportage chronologique qui veut restituer l'esprit de ce groupe d'immeubles en nid d'abeille sur le point d'être détruit.» (A. A.,
J.-F. G.)
"The quest for the perfect image of the late modern apartment district the Bijlmermeer in Amsterdam South-East. It is a chronological report on archiving the essence of the honeycomb apartment buildingcomplex being demolished." (A. A., J.-F. G.)
Degradation #1, X-Ray: Shroud of Security de James Schneider, 10', France - États-Unis, 2006
Expérience sur la sensibilité du 16mm aux rayons des portiques aéroportuaires.
An experiment to test the sensitivity of 16mm fi m to the rays of airport detection gates.
Mercredi 11, 21h00, C2 + débat
When
From 9pm