Cinema
Érik Bullot
Les enfants de Raymond Roussel
21 Oct 2020
The event is over
On the occasion of the publication of his latest essay, Roussel et le Cinema ("Le cinéma des poètes" collection by Nouvelles éditions Place), the Centre Pompidou extends an invitation to Érik Bullot, the film-maker and theorist.
"Discovered by the Surrealists, the literary work of Raymond Roussel maintains a curious relationship with the seventh art. We are not sure if the writer ever entered a cinema. It is nevertheless possible to find the cinematograph in his fictions in the form of rebuses or allegories, with a multiplicity of references to optical puns, projection and tableaux vivants. His work is a marvellous testimony to the way poets invent a cinema by other means above or below its system. Let us cast an eye back on how artists and film-makers have been directly or indirectly inspired by his work." Érik Bullot
Érik Bullot is a film-maker and theorist who recently published Le Film et son double (Mamco, 2017) and directed the publication Du film performatif (Éditions it, 2018). He is finishing the editing of a film on the recent history of Catalonia, Octobre à Barcelone.
Acknowledgements Les Archives françaises du film (CNC), Maurice Bernart, Érik Bullot, Isabelle Cornaro, Florence Delay, Morgan Fisher and Ana Vaz.
Georges Méliès, La Chaise à porteurs enchantée, 1903, 35mm, noir et blanc, silencieux, 3 min.
Joseph Cornell, The Children’s Party, 1938-68, 16mm, noir et blanc, silencieux, 8 min.
Érik Bullot, Les Enfants de Raymond Roussel, 1985, 16mm (transféré sur fichier numérique), noir et blanc, sonore, 4 min.
Maurice Bernart, Mort de Raymond Roussel, 1975, 35mm (transféré sur fichier numérique), couleur, sonore, 15 min.
Érik Bullot, L’Ébranlement, 1997, 16mm, noir et blanc, sonore, 4 min.
Isabelle Cornaro, Day for Night II, 2019, 16mm (transféré sur fichier numérique), couleur, silencieux, 11 min. (extrait)
Ana Vaz, Atomic Garden, 2018, 16mm (transféré sur fichier numérique), couleur, sonore, 7 min.
Morgan Fisher, 2003, 16mm, couleur, silencieux, 20 min.
Cinéaste, théoricien, Érik Bullot a publié récemment Le Film et son double (Mamco, 2017) et dirigé l'ouvrage Du film performatif (Éditions it, 2018). Il termine le montage d'un film sur l’histoire récente de la Catalogne, Octobre à Barcelone.
Remerciements: Les Archives françaises du film (CNC), Maurice Bernart, Érik Bullot, Isabelle Cornaro, Florence Delay, Morgan Fisher et Ana Vaz.
When
7pm - 9pm
Where
Partners